Strategisk storytelling

Derfor skal du bruge storytelling i din forretning

Det er lettere for folk at huske historier end tørre fakta såsom medarbejderantal, hvornår virksomheden blev stiftet o.lign. 

Når vi husker en positiv fortælling om din virksomhed, er vi mere tilbøjelige til at bakke op om virksomheden. Det kan være en lille opbakning i form af et like eller en kommentar på dit indhold på sociale medier eller – bedst af alt – et køb af dit produkt eller din ydelse. 

Få dit budskab ud at leve

Sammenlign disse 2 eksempler på en beskrivelse af en butik i et magasin. 

  1. Butikken ligger på Nygade i København. Den tilbyder mange produkter, f.eks. tasker, trøjer og bukser. Butikken er åben fra kl. 09:30 til 16:00 i hverdagene og fra kl. 10:00-17:00 i weekenden. 
  2. Brostenene, de aflange glasvinduer og lilla hyacinter lokker folk hen til butikken. Så snart man træder ind af den store blå dør, mødes man af italienske tegl på væg og gulv. Tasker i mange forskellige farver kæmper om opmærksomheden. 

De fleste finder eksempel 2 mest spændende. Det kan sagtens være relevant også at nævne beliggenhed og åbningstider i en given fortælling, men det bør flettes ind i storytellingen eller fremgå uden for fortællingen, f.eks. i en faktaboks. 

Hvordan gør du din storytelling strategisk?

Storytelling udgøres af forskellige fortælleteknikker, f.eks. teknikken som vist ovenfor, der giver en beskrivelse, der gør, at modtageren føler, han eller hun selv er til stede. 

Se også mit indlæg som beskriver, hvordan emojis kan være med til at skabe en unik storytelling

Hvordan gør du storytellingen strategisk, så den skaber værdi for din forretning? 

Du har uden tvivl nogle budskaber, du gerne vil have ud til dine målgrupper. Det kan være nogle USP’er om dine produkter, dine virksomhedsværdier eller lignende. Hvis du vil lykkes med din storytelling, skal du være helt skarp på, hvad dine unikke værdier er. Værdierne for din virksomhed og produkter og ydelser. Det er det, som storytellingen skal tage afsæt i. 

Læs mere om, hvordan du finder frem til virksomhedens værdier i dette indlæg

Hvordan bruger I storytelling i din virksomhed? 

Skal jeg hjælpe dig med at skabe mere storytelling i din virksomhed? Ring til mig på +45 40629878 eller kontakt mig nedenfor.

PROFILBILLEDE

Leave a Reply