Brug af emojis i tekster

Fremstår du personlig eller useriøs, når du bruger emojis?

Læsetid: 3 min.

Emoji eller ej. Et valg du sandsynligvis har stået med flere gange. Jeg oplever, at mange er i tvivl om, hvordan emojis skal bruges professionelt. Du får her nogle hurtige råd til, hvordan du kan gribe din beslutning an. 

Er du mest af alt nysgerrig på, hvordan det er med tegnsætningen, når du bruger emojis i din tekst – så scroll ned til afsnit 2. Bonusinfo: Jeg har talt med Dansk Sprognævn. 

Emojis er kommet for at blive – også på arbejdspladsen og i dialogen med kunder. Giver de mening at bruge professionelt? I høj grad ja. Emojis kan tit sige mere end ord og angiver en bestemt tone og bidrager til at styrke relationen mellem afsenderen og modtageren – noget der er vigtigt i både B2C- og B2B-sammenhæng.

Der er situationer, hvor du bør undlade at bruge emojis. Kort fortalt skal du overveje 3 ting: 

1. Overvej dette inden du sætter din emoji

1: Situationen 

Er det første gang, du henvender dig til din modtager? Så vil jeg som udgangspunkt fraråde, at du bruger emojis i din mail eller besked. Når I har skrevet sammen et par gange, kan du ud fra dialogen vurdere, om det er tid til, at I skal rykke relationen en grad op med en emoji. Har I også talt sammen i tlf. eller sågar mødt hinanden in real life, er der endnu mere grund til at overveje, om teksten skal krydres med emojis. 

2: Målgruppen

Selvom der hersker en god stemning mellem dig og din modtager, gør du klogt i at overveje, om modtageren måske hellere vil være fri. Virker vedkommende formel i sit sprog? Er vedkommende af den yngre eller ældre generation? Ligesom du ville overveje, om du skal bruge ‘Kære’ eller ‘Hej’ så overvej, om brugen af emojis er passende til din modtager. 

Hvis du er i tvivl, så er mit råd: Lad vær.  

3: Valg af emoji

Den klassiske smiley-emoji forstår de fleste, og den kan virke meget positivt på din modtager. Mere atypiske emojis kan være med til at give dit brand et unikt særpræg, men det kræver, at du har en veldefineret målgruppe. Hvorfor? Humor og ironi kan variere meget fra person til person, så det er farligt at kaste om dig med emojis som 😉 eller 🤣, medmindre du har et grundlag for at vurdere, at det taler til din målgruppe. 

Undgå at gøre din blinkesmiley til en sur smiley: Vidste du, at det kan være en fordel at bruge de klassiske tegn som ;),:),:-D frem for at indsætte selve emoji-symbolerne 😉 🙂 😀 ? Du kan nemlig ikke altid være sikker på, at den emoji du ser, er den samme, som din bruger ser. Det har noget at gøre med modtagerens tekniske platform, browser etc. 

2. Hvordan er det lige med tegnsætningen? 

Eva Skafte Jensen, som er seniorforsker ved Dansk Sprognævn, fortæller, at Dansk Sprognævn endnu ikke har fastsat nogle regler for brugen af emojis, men der er nogle klare tendenser. Vi kørte en kort Q&A:

  • Skal der være mellemrum/intet mellemrum, før man sætter den pågældende emoji? 

“Vi ser en klar tendens med, at der indsættes et mellemrum inden emoji’en. Det giver god mening at sætte et mellemrum, så det ikke kommer til at stå så tæt på det sidste ord i sætningen, at de bliver blandet sammen.”

  • Hvad sker der så efter emoji’en? 

“Typisk ses det, at der sættes et mellemrum efter emoji’en, og at det efterfølgende ord starter med stort forbogstav.”

  • Skal der være punkttum før/efter emoji’en? 

“Emoji’en erstatter som oftest punktum. Hvor der for nogle år siden var en tendens til både at have emoji og punktum som afslutning, er den nye tendens, at man simpelthen erstatter punktum med emoji’en.” 

Som Eva forklarer er der altså nogle tendenser, men ikke klare regler for, hvordan du indsætter dine emojis i teksten. Om du sætter mellemrum eller ej så husk altid at være konsistent.

Jeg vil meget gerne høre, hvordan du bruger emojis professionelt, så vi skaber erfaringer sammen. Skriv en kommentar nedenfor, på opslaget på LinkedIn eller send mig en besked hvis du har noget på hjertet ift. dette emne.

Du er også velkommen til at skrive dig op til mit nyhedsbrev, som giver dig flere tips til at persontilpasse dit indhold.

Skriv dig op til JNSN Kommunikations nyhedsbrev her

3 thoughts on “Fremstår du personlig eller useriøs, når du bruger emojis?

  1. Stine says:

    Vi forsøger at bruge emojis som understøttende element. Det vil sige, at vores tekster skal kunne forstås uden emojis også. Derfor erstatter vi aldrig ord direkte med emojis. Men det er en sjov effekt til at pifte overskriften op eller indbygge noget ironi, som ville være svært at “skrive sig ud af”. Men jeg er helt enig med dig i, at vi virkelig skal passe på med ikke at overgøre det – det bliver både sjusket, useriøst og lidt “last year” 😉

  2. JNSN Kommunikation says:

    Hej Stine

    Tak for dit indspark og konkret eksempel. Det fortjener en emoji 👏🏻😉 Det er en fornuftig strategi. Useriøst kan det nok hurtigt betragtes i jeres branche, hvor andre typer af virksomheder har større frirum. Spændende at se om brugen af emoji i virksomheder tager til, eller om vi bliver så mætte af det, at vi ser et “tilbagefald”.

Skriv et svar