Personligt indhold er (fortsat) vejen frem

Læsetid: 3 min.

Personalization” bliver det primære parameter til at skabe marketingsucces inden for de kommende fem år.

Det påstår i hvert fald denne analyse fra juni 2019. Og jeg tror på den. Personalization bunder ikke i en ny disciplin og så alligevel…Jeg håber, du vil læse videre. Gerne til bunden. Måske du finder inspiration. Måske du bliver mindet om, hvad der er vigtigt at fokusere på i din kommunikation.

Vin på gamle flasker?

Du har sikkert hørt det før: Du skal snakke til brugeren. Målrette dit indhold. På den front har det i mange år været en vigtig disciplin at skabe persontilpasset indhold.

Hvad er personalization?

Dybest set handler personalization om at skræddersy et produkt eller en ydelse til en veldefineret målgruppe og det enkelte individ. Inden for marketing afspejler begrebet den intelligente brug af data til at skabe relevante og unikke kundeoplevelser.

Mere konkret handler det om at præsentere indhold, hvor målgruppen er og følge med den enkelte før, under og efter køb, f.eks. ved at foreslå den enkelte nye køb på baggrund af tidligere købshistorik. Hele brugerrejsen og alt indhold skal tænkes ind.

Så fik vi definitionerne på plads.

Hvad er så nyt?

I dag er persontilpasset indhold ikke bare en god ide, men det forventes også af forbrugere, at det indhold, de præsenteres for, er relevant. Og det skal gå stærkt. Nutidens forbruger – måske du kan nikke genkendende – er nemlig utålmodig, impulsiv og altid på jagt efter at få behovet opfyldt.

Og det er ikke nok at være de rigtige steder på de rigtige tidspunkter. Du skal også sørge for at give dit indhold og brand “personlighed”, for forbrugere leder efter autentiske produkter og oplevelser, som giver dem mulighed for at udtrykke deres status og personlighed.

Virksomheder stilles til ansvar for, hvordan de producerer deres produkter, og hvordan de behandler deres medarbejdere og omgivelser i øvrigt.

Dit Why og How har aldrig været vigtigere.

Din målgruppe forventer altså persontilpasset og relevant indhold

Dit indhold skal med andre ord vække de rigtige følelser hos målgruppen og persontilpasses, således at du taler ind i din målgruppens behov, drømme og forestillinger om, hvem de er. Det skal vise forståelse og give målgruppen fornemmelsen af, at du kan levere et produkt eller en ydelse, som understøtter den enkeltes ønske om at fremstå moderne, intelligent eller bæredygtig osv. 

For at ramme de rigtige følelser hos din målgruppe skal du turde være personlig og transparent og bruge konkrete billeder i dit sprog. Jeg oplever tit, særligt i B2B-sammenhæng, at virksomheder er bange for at tale ned til målgruppen ved at bruge “simple” og meget konkrete ord. Resultatet kan blive, at man simpelthen mister målgruppens interesse, fordi indholdet er for uforståeligt eller tørt.

Man kan sagtens kombinere konkret (billed)sprog med faglige termer – det behøver ikke være enten eller.

Dit brand og indhold skal vække de rigtige følelser

Før du kaster dig over persontilpasning af dit indhold har du i bedste fald også fastsat en “personlighed” for dit brand. Det kan lyde fjollet, men ved at tænke på din virksomhed som en type “person”, som har værdier, holdninger og en bestemt adfærd (og agere derefter!) får du langt nemmere ved at skabe en relation til din målgruppe. Det handler altså om dit mindset.

Mennesker personliggør virksomheder i den forstand, at vi tillægger virksomheder værdier og hensigter. Vi ved godt, at du som virksomhed først og fremmest er i verden for at tjene penge, men vi forventer altså, at du byder på langt mere end det.

Ved at bruge følelser til at vurdere, hvad vi synes om den pågældende virksomhed, lagres virksomhedskendskabet meget bedre. De rigtige “følelser” om din virksomhed kan i sidste ende resultere i, at målgruppen vælger at købe fra dig frem for dine konkurrenter.

Hvad nu?

Der er flere veje til og strategier for at gøre dit brand og indhold mere personligt. Dem vil jeg meget gerne fortælle dig om igennem kommende indlæg.

Hvis du vil være sikker på ikke at gå glip af dette så følg med herinde på bloggen.

Du er også velkommen til at skrive dig op til mit nyhedsbrev, som giver dig tips til at persontilpasse dit indhold. Så er du HELT sikker på at kunne følge med.

Skriv dig op til JNSN Kommunikations nyhedsbrev her

Vil du helst bare i gang nu med at gøre dit brand eller indhold mere personligt? Savner du sparring eller hjælp til dette?

Book en uforpligtende samtale nedenunder eller ring til mig på +45 40629878.

PROFILBILLEDE

Kilder til indlæg

Skriv et svar