Er du Pepsi Max-typen? Når storytelling fungerer…

Jeg arbejdede for nylig med en storytelling-opgave for en kunde. Opgaven gik ud på at skabe en spændende og relevant fortælling, som tiltaler målgruppen og bidrager til, at denne falder for netop virksomhedens produkt. Frem for konkurrenternes alternativer…

Det fik mig til at tænke på, hvilke fortællinger og deraf brands jeg selv er faldet for pladask for. Hvad eller hvem er du faldet for?

Rimelig trofast, men også lidt utro

Der er jo f.eks. min foretrukne sodavand, Pepsi Max. Hvorfor er det så vigtigt, at jeg drikker den frem for andre sodavand? Smagen er god, men kunne jeg mon udpege den i en blindtest?

Skal jeg udfordre mig selv lidt mere på, hvad grunden mon er, så synes jeg jo nok, at Pepsi Light alligevel er lidt for tøset, og Pepsi er lidt for usund og drenget. Pepsi Max er sådan lidt in-between og passer godt til den ‘independent woman’ jeg er. Sød, men ikke alt for sød. Stærk, men ikke alt for maskulin. Hvordan har jeg fået den opfattelse? Sikkert igennem reklamer (jeg er den dårligste til at huske reklamer, men er ikke i tvivl om, at jeg bliver påvirket af dem) og de fortællinger, som samfundet og min omgangskreds videregiver til mig.

Til jer der har oplevet mig drikke Coca-Cola Zero og øvrige mange alternativer til sukkerlignende forkælelse, så jo jo ryger det ned. Men det bliver aldrig det samme som Max…

Trofast all-the-way

Hvor jeg godt kan være min Pepsi Max utro fra tid til anden, er jeg tværtimod trofast, når det kommer til min computer og mobil: Apple-bruger all-the-way. Dét til trods for, at jeg er flere smadrede iPhones og utallige bandeord igennem. Men Apples produkter er jo bare lækre, moderne og in – ligesom mig, ikke;) Og så ignorerer jeg helt og aldeles, at min kærestes Huawei-telefon jo også objektivt set ser ret lækker ud, virker ret holdbar og har nogle lækre features. For ikke at nævne MEGET billigere sammenlignet med iPhone.

Hvilket produkt sværger du til, og hvorfor?

Skal jeg hjælpe jer med at sætte den gode fortælling på jeres forretning, så I får trofaste kunder, som spejler sig i jeres produkt eller service? Kontakt mig i dag og lad os tale nærmere om jeres behov. 

Skriv et svar