Jeg ejer en virksomhed…

…lyder altså bare mere overbevisende, end “virksomheden ejes af mig.”

Som virksomhed kæmper I om at få opmærksomheden, og så skal jeres målgrupper hurtigt kunne opfange, hvad jeres budskab er. Derfor skal du kommunikere så klart som muligt. En måde at gøre dette på er at skrive mere aktivt end passivt. Jeg uddyber hvorfor og hvordan nedenfor.

Sammenlign sætningerne:

1. Virksomhedens outsourcing af arbejdskraft besværliggøres af den nye lov.

2. Den nye lov besværliggør virksomhedens outsourcing af arbejdskraft.

Hvis du har det ligesom mig, synes du bedst om sætning 2, selvom sætningerne i bund og grund leverer samme budskab. Forskellen er, hvordan verbet/udsagnsordet “besværliggøre” bruges i sætningerne. I sætning 2 er der fokus på den genstand, som handler. I dette tilfælde er det “den nye lov”, som “besværliggør virksomhedens outsourcing…” I sætning 1 er der derimod fokus på “virksomhedens outsourcing af arbejdskraft,” som må finde sig i, at der bliver gjort noget ved den – altså outsourcingen, som “besværliggøres af…” Af samme grund kalder man også aktiv for handlemåden, da der er nogen eller noget, som handler, og passiv for lidemåden, da nogen eller noget bliver udsat for et eller andet. Kan du se forskellen? Det kan i sætning 1 desuden virke som om, at man ønsker at fjerne opmærksomheden fra “den nye lov.” Det er et af effekterne, når man skriver passivt, idet aktøren skjules. Du kan i øvrigt kende passiv-formen på, at der er sat et -s på verbet (besværliggøres), eller at der er omskrevet med blive (blive besværliggjort).

For at skrive mere aktivt skal du med andre ord i højere grad fremhæve, hvem eller hvad det er, der gør noget, og hvad denne person eller genstand gør. Lad os slutte af med flere eksempler på henholdsvis den passive og aktive skrivemåde:

Passiv: Møblerne produceres af Virksomhed A.

Aktiv: Virksomhed A producerer møblerne.

Passiv: Der arbejdes ud fra vores virksomhedsværdier: Kvalitet, Ærlighed & Service.

Aktiv: Vi arbejder ud fra vores virksomhedsværdier: Kvalitet, Ærlighed & Service.

Passiv: Virksomhedens fokus på innovation vises af det grafiske design.

Aktiv: Det grafiske design viser virksomhedens fokus på innovation.

Det er vigtigt at sige, at passiv kan være god i andre sammenhænge. I dag hylder vi dog for den aktive skrivemåde. Hov, jeg mener: “Jeg vajer dog i dag flaget for den aktive skrivemåde.”

Skriv et svar