Step 1: Det starter med analyse…

Virksomhed A, som lige er startet op, skal finde frem til sin edge blandt konkurrenter. Virksomhed B, der har været lidt længere i gang, er kommet godt i gang med forretningen, men mangler en vision, der ensretter fokus for medarbejdere. Virksomhed C, der har flere år på bagen og kører efter faste rutiner, skal justere sit brand til nye tider.

Der kan være flere årsager til at tage jeres virksomheds brand op til overvejelse.

Ligemeget hvilken situation jeres virksomhed står i, er det første skridt det samme: Analyse. Analyse. Og mere analyse.

Hvis du ønsker at connecte bedre med jeres målgrupper, er du nødt til at vide, hvad de synes om virksomheden i dag. Hvis du ønsker at vide, hvordan jeres virksomhed skal positionere sig, skal du kende til konkurrenternes styrke og svagheder.

Her er tre råd til, hvordan du kan skabe et analysegrundlag for den videre udvikling:

1: Involvér medarbejdere

Alt efter hvor mange medarbejdere der er i jeres virksomhed, så er de en suveræn kilde til at afdække, i hvor høj grad virksomheden lever op til det, den siger. Udsend for eksempel et spørgeskema hvor medarbejderne rater virksomhedens værdier på en skala fra 1 til 5 og giv dem muligheden for at uddybe, hvorfor de er vurderet højt eller lavt. Det giver dig inspiration til dit videre brandarbejde.

2: Data, data, data

Jeg gør, hvad jeg kan for at følge med, men har for længst måtte sande, at der er en grund til, at der findes rene Google-eksperter. Team op med eksperter på dette område for det er afgørende for, at du  justerer din kommunikation efter målgruppernes adfærd. Jeg er en sucker for Google Analytics/Adwords-analyser, for det er netop dataene herfra, der sætter min motor i gang i forhold til at udtænke budskaber, der giver mening. Det er de redskaber, der gør, at et budskab ikke bare lyder godt, men også giver strategisk mening.

 3: Stalk derudaf

Undersøg hvad jeres konkurrenter gør, eller rettere sagt ikke gør. Tag ved lære af hvad andre gør godt. Det er tilladt at lade sig inspirere. Sørg dog for at det bliver ved inspirationen og ikke bevæger sig ud i copy-paste. Hvad kan du gøre bedre end jeres konkurrenter? Hvad leverer jeres konkurrenter ikke?

Når det kommer til at samle al denne information, kan jeg anbefale bogen Strategic Advertising  Management, som sikrer, at du besvarer alle relevante spørgsmål i forhold til marked, målgruppe, konkurrenter etc., inden du bevæger dig videre til den kreative proces. Min gode bekendte Anne mindede mig for nylig om Hvorfor-modellen af Simon Sinek, der er meget brugt, men også helt genial efter min mening til at kommunikere hvorfor I gør det, I gør, hvordan I gør det, og hvad I gør. 

Jeg har for de interesserede tidligere skrevet et længere blogindlæg (beklager) om vejen til at skabe et troværdigt brand, der evt. kan inspirere. 

One thought on “Step 1: Det starter med analyse…

Skriv et svar